måndag 26 januari 2015

Skåning med en 08-dotter

Vissa gånger är det tuffare att vara skåning i 08-land än andra gånger...

Mest är det ganska soft att vara skåning i Stockholm.

Som till exempel när man behöver förklara sig när kör mot enkelriktat i vår huvudstad eller när man tar ett högervarv i rondellen eller när man behöver ställa någon korkad fråga (amen, dé é lugnt. Han é "bah" skåning...var snäll mot honom).

Om man drar på med lite Göinge-skånska så är man i nio fall av tio "home free"....utom möjligen den där med högervarv i rondellen. Aldrig testat den faktisk. Inte jättesugen på att göra det heller. Känns dumt - t.o.m. för en skåning i Stockholm. OBSERVERA att om man kör lite VÄL bred dialekt - typ från Trelleborgtrakten - då är man rökt.

Men ibland är det svårt att vara skåning i 08-land.

Som när min 5-åriga dotter vill ha hjälp att sätta på sig sina shorts och vi är själva hemma.

Min dotter är "born and raised" i Stockholm. Hon snackar, enligt min fru, och en miljon andra, RIKSSVENSKA....

Hon inleder sin fråga:
- Pappa, kan du hjälpa mig med mina "Håtch"?
- Va?
- Mina "Hååååå-tch"
- Aaaaa du menar dina [...]



DÄR. Precis DÄR inser jag att det är helt värdelöst att rätta henne. 

Om det finns ett ord (förutom "hörlurar" då då) som är helt meningslöst för en skåning att uttala på "rikssvenska" så är det nog "shorts".

Om jag ska hjälpa min dotter att uttala detta ord och hon säger som jag säger ordet då kommer INGEN (alltså INGEN) förstå vad hon menar, bland hennes 5-åriga kompisar. Det är liksom taktiskt fel...

Så jag hejdar mig...

- Aaaaaaa, du menar dina....kortbyxor. Självklart jag hjälper dig. 

(Note to self: Be fru berätta hur det uttalas sen....)

Parlör:
5-årig stockholmare, dotter till Göingeuppväxt pappa: "Hå-tch"

Stockholmare: "Schå-tch" (tror jag)

Det rätta utfallet: "SchååååååRRRRtss" - gärna med extra skorrande "r".

Det stavas ju för sjutton med "r"...då kan man ju lika gärna uttala det, eller hur?!

I'm out!

//Ludde


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar