fredag 16 januari 2015

Fy vad taskigt!

Vår familj hyrde en Chevrolet Impala när vi var i Florida. En helt ok bil.

Sista morgonen, på Nyårsdagen, när vi skulle dra iväg, upptäckte vi en punktering på höger bakdäck. 

En mindre panik utbröt. Punktering på Nyårsdagen är liksom ingen hit.

Efter ett febrilt letande i papperna hittade vi ett nummer att ringa och vi blev hänvisade till närmsta Dollar rental car som faktisk var öppen. Vi tog oss dit och bytte bil. 

Vår nya bil blev en Huindaj...en håndaj....en huijndyuai....en huinday....en hund-aj.....

Asså, ni fattar. En hund-aj. Sonata.

Hund-ajen var mycket modernare än Impalan som vi vant oss vid efter att ha haft den i 16 dagar.

Dealen var: Hämta full. Lämna full.

Efter att ha kört ett tag upptäckte vi ett stort "D" precis vid bränslemätaren. Se nedan.



Vår första (och andra) tanke:
Va fan, har vi fått en diesel? 

Vi kollade instruktionsboken....ingen info. Vi Kollade vid bensinlocket...ingen info...men bensinlocket var svart som natten. Väldigt, väldigt svart. Dieselsvart. Jag tittade i displayen igen. "D". 

Efter att ha lusläst manualen igen kom min fru fram till att drivmedel kunde heta "detergent" ("D") (jag körde)... Jag tyckte det lät lite lustigt eftersom det betyder "tvättmedel" enligt mig. Men hon läste det flera gånger.... Hon såg också att det stod att allt från 87-95 oktanig bensin gick bra att tanka med.

Men alltså, jag har ju läst sådana där instruktionsböcker förut. De skriver en bok och inkluderar lite olika bilmodeller i samma instruktionsbok för att spara pengar. Det står det typ undantag på varje sida. Något  åt detta hållet;

Ja just det ja. Om du har denna modellen så måste du först lossa dessa skruvar och SEN vrida på locket ....när man ska byta lampa eller nåt ... Ni som har läst en instruktionsbok till en bil fattar vad jag menar.

Min order till min fru: 
Kolla efter undantagen. Det MÅSTE vara en Diesel. Varför skulle det annars stå "D" vid bensinmätaren och sen ingen info i övrigt?

VARFÖR INTE GÖRA DET TYDLIGT?

Det gick så långt att vi ringde till uthyraren. Man vill ju INTE tanka fel "detergent" i bilen och sabba den. Framförallt inte i USA. Då blir man säkert stämd eller något.

Jag förklarade läget för uthyrarpersonen och hen kunde inte svara på min märkliga fråga och bad att få ringa upp mig när hen tagit reda på svaret.

30 minuter senare ringde telefonen.

- Sir....where you standing still when you looked at the display?
- Well no...I was driving.
- Are you in the car now?
- We just parked
- Ok sir, could you please go to the car and start it please
- Sure
- What does the display say?
- P (????? Va i helvete!!)
- "D" stands for "Drive" sir. You should fill up your car with unleaded 87-95...
- ....(varför känns det som jag står och sjunger för 1200 pers med gylfen öppen?)
- Have good day sir. Thank you for choosing Dollar...
- .... (Känner hur röd i huvudet jag är och hur varma mina öron just nu är)

Det är väl "fine" att det står vid "växelspaken" på en automatare vilken "växel" (P=Parking , D=Drive eller R=Reverse),man har i. 

Men att ha en "växelindikator" precis vid bränslemätaren på en hyrbil till någon som aldrig kör automatare,

det är bara taskigt! 

//Ludde

PS. First time visitor? Missa inte nästa inlägg. Det KAN (alltså, det KAN) ju vara läsvärt. Följ bloggen på Facebook så missar du inget. Klicka bara på gillaknappen längst upp på denna sidan. Som sagt, det KAN ju vara läsvärt (men antagligen inte). DS



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar