torsdag 8 januari 2015

Fotoalbum? Jag har en låda!




Hur ser det ut hos dig?
Hos mig ligger de i en mindre sorterad hög, fortfarande i den där pappfickan jag fick när jag framkallade dem. Ibland tar jag fram dem och tittar, men mest ligger de där, i en låda under sängen, och samlar damm.

Jag pratar om mina foton. Mina foton som jag tagit när jag varit på semestrar och när särskilda saker hänt (julafton, födelsedagar midsommar, lumpen och sånt). Det var ju bara då man tog kort förut. Ibland tog det sex månader innan rullen på 24 bilder var slut.

Jag tror att jag har max tre fotoalbum. Ni vet ett sånt där som ser ut som en pärm där man skrivit fint på pärmryggen "Kos 1996" eller "Verbier 1999" eller "Julen 1992". 99 % av bilderna är i liggande format eftersom man ännu inte uppfunnit att man kunde vända på kameran och albumen hade smidiga fickor att peta in fotona i.

Ändå har det bara blivit tre album för min del. Trots att det EGENTLIGEN är smidigt. Köp ett album. Stoppa in korten. In i bokhyllan. Klart. Hur svårt kan det vara?

Men å andra sidan, varför göra det nu när jag kan göra det sen? Förhoppningsvis kanske jag blir pensionär nån dag, det är väl då man gör sånt (fixar fotoalbum alltså), eller?

Jaja, nu sedan flera år tillbaka har ni alla märkt att den där högen under sängen (om ni nu har en sån....det kan vara en eller flera flyttkartonger också. Kolla vinden vett ja') har stagnerat. Den blir inte större. Flyttkartonger har förvandlats till fina externa minnen, stora hårddiskar, molntjänster etc. När telefonen eller digitalkameran är full så flyttar man (ok....då flyttar JAG) alla bilder till mitt externa minne för att kunna ta fler bilder med min lur.

När jag blir pensionär ska jag sortera de bilderna också....Men jag tror jag börjar med dem under sängen. De tar liksom mer "fysisk" plats än de på mina externa hårddiskar.

Okej - fotoalbum... Nu är det då så att vi över jul och nyår åkte till Florida. Innan resan köpte vi extra stora Micro-SD-kort (minneskort alltså) för att få plats med massor med bilder på min frus telefon. Jag, med min IPhone, tömde den innan resan och lade över alla bilder på min externa hårddisk (som jag ska sortera sen) för att få utrymme, på min telefon, jag också.

Nu är resan avklarad och det enda som återstår är minnena (och lite jet-lag och några "Big Red"-tuggummin).....och alla nya foton i telefonerna.

Men denna gång agerar vi annorlunda. Vi tänker fixa ETT ALBUM. Inte kopiera över till ett externt minne direkt. Ett ANALOGT album. Ett album som vi döper till "Keep calm and relax with our Florida-X-MAS-2014-album".

Så retro.

Självklart finns det appar för sånt nuförtiden. Appen är nedladdad och klar. Man drar och släpper fotona och sen får man albumet hemskickat. Man behöver inte ens skriva ut eller framkalla bilderna.

Dra och släpp.
Draaaaa och släpp och draaaaa och släpp.
Enkelt. Appar är enkelt. Smidigt. Lätt. Inte krångligt. Skönt. Gjort på ett kick. Man bara drar bilden dit man vill ha den och appen fixar resten.

Eller?

Icke...



Nä. Dagens moderna fotoalbums-app (nu heter det fotobok) är uppbyggda med en uppsjö av val....

Val val val.

Jag kan inte dra och släppa en enda $€##%+#%$€%# bild innan jag bestämt:

- Vilken storlek vill du ha på fotoboken?
- Vill du ha något "tema" på din fotobok?
- Layout på boken
- Layout på enskilda sidor
- Ramar (för hela sidan, nån bild eller text, eller för alla)
- Textmöjligheter (och i så fall vilket typsnitt, storlek, högerjusterat, centrerat eller vänsterjusterat, färg på text - det finns förvalda färger och sen kan man även göra en egen färg)
- Transparens på bilderna
- Hur många bilder per sida
- Redigera varje bild individuellt (zooma in - eller ut, sudda ut grejor, beskära, ja, allt du kan göra på Instagram egentligen)
- Ska det vara text för hela sidan eller per bild?
- "Clipart"-infogningsmöjligheter inklusive bland annat stjärnor, gubbar, ballonger, pratbubblor i alla möjliga konstellationer, streck, flera ramar etc
- Vill du ha ett foto som omslag (99 kr extra)?
- Etc. Etc. Etc.

Det är helt galet.

Tacka vet jag Henry Ford (ni vet han som gjorde bilar). Han sa:

"Any customer can have a car painted that he wants, so long as it is black" [Henry Ford]

Han gjorde bilar. Han gjorde dem i EN färg och han sålde ganska bra.

Så. Enkelt.

Nä, jag tror att det där jäkla albumet får vänta till sen för nu ska jag tömma mobilen på bilder så jag får plats med nya meningslösa bilder på roliga skyltar, flygande tefat eller något annat jag stöter på i min vardag!

Keep Calm and make an album....later.

Ludde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar