fredag 5 januari 2018

En promenad till tunnelbanan på Ingarö

Idag tog jag en promenad på vackra Ingarö. 
Ingarö är Sveriges 16e största ö och ligger cirka 30 kilometer från Stockholm.

Dagens fokus på promenaden råkade bli skyltar.
Skylten nedan (P + T) betyder tydligen:
”Parkeringsplats i anslutning till kollektivtrafik. Symbolen på märket (T) anger vilken typ av kollektivtrafik som är tillgänglig. I detta fallet Tunnelbana”. [källa: www.vägmärken.se].



Denna skylt finns alltså i Brunn på Ingarö, vid en infartsparkering.

Det fick mig att fundera lite.
”...i anslutning till...” Vad är definitionen av ”...i anslutning till...”?

Om definitionen  av ”i anslutning till” är 30 kilometer, finns det egentligen inte så mycket att säga. Närmsta tunnelbanestation ligger nämligen ungefär så långt ifrån skylten. Då är allt klart som korvspad. Då är skylten extremt logisk, rent av briljant faktiskt.

Personligen tycker jag inte att jag bor ”i anslutning till tunnelbana” och då är det ju falsk marknadsföring från Trafikverkets sida (om det nu är Trafikverket som satt upp skylten)??

Jag tror dock att mina två följande alternativ, till att skylten sitter där den sitter, är mer troliga.

Alternativ 1:
De hade helt enkelt slut på ”B-skyltar”. Skylten ligger nämligen I ANSLUTNING TILL en busshållplats. Iallafall enligt MIN definition av ”i anslutning till” på si så där 30 METER istället för 30 KILOmeter. Det låter väääääldigt logiskt i mina öron att de hade slut på B-skyltar kanske i kombination med en tight deadline på när skylten skulle sitta uppe. De fick panik och satte upp en T-skylt istället. 

Alternativ två (som nog kanske inte är så där jätte-troligt nu när jag tänker efter):
Det FINNS en tunnelbanestation på Ingarö, i anslutning till skylten. En hemlig tunnelbanestation. Bara det att jag inte har hittat den än...

Vad tror DU?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar