torsdag 19 december 2013

Små vita lögner...





Var på mitt gamla jobb idag och träffade mina exkollegor Emilia och Linda för sista gången. Vi hade trevligt som vanligt. Linda som var konditor hos oss visade mig en fantastiskt sylt som stod kvar i kylen. Sylten var paketerad i små fina glasburkar med lock på. Jag tittade ner i lådan och tänkte genast på att det är Ella och Signes sista dag på dagis och jag har inte köpt något till fröknarna.  Så, jag roffade girigt åt mig sex stycken burkar. Stället ska ju ändå läggas ner liksom...

En timme senare känner jag mig så nöjd när jag går in på förskolan med min presentpåse.
Först till Syrenen för att hämta Signe. Jag tar upp syltburkarna och börjar dela ut. Alla får varsin.
Dagis fröken 1 - Men åhh, hemgjord sylt det är väl fantastiskt?
Ehh Ja..
Dagisfröken 2 - Det betyder ju så mycket mer när man gjort det själv, stort tack
Ja absolut..
Dagisfröken 3 - Jag brukar också alltid göra min egen, det är liksom så mycket roligare. Vad är det för smak?
(Jag som inte har någon aning om smaken) - Jordgubb, men äsch då, det är bara en symbolisk gåva och det var roligt för barnen att vara med.

Varför sa jag inget? Jag tar Signe i handen och går raskt mot Ellas avdelning och funderade på vad som precis hänt?!!?

Väl inne på Kastanjen ger jag Ella syltburkarna så att hon kan dela ut. Stolt räcker hon fram dem, en efter en. Fröknarna ler stort och säger - Åh vad fint, egen gjord sylt, vad fint. Har du gjort den Ella?
Jag kan inte hålla mig längre och känner mig fortfarande lite chockad över situationen på Syrenen så jag säger - Nej då, vet ni vad. Den här sylten SER hemgjord ut och jag är frestad att ljuga men den är faktiskt från en restaurang jag jobbade på, helt utan tillsatser dock och givetvis ekologisk...
Men hur tänker jag nu? Dom här människorna delar ju fikarum. Inte nog med att jag ljög, nu finns även stor risk att bli påkommen.

Senare på kvällen plingar det till i min telefon, det kommer ett sms från Linda, hon som har gjort sylten. Det lyder så här:

"Hej!
Tänkte bara på syltburkarna, jag tog några också och sylten såg och smakade lite funky tyckte jag...Du kanske ska smaka på dina också, kram Linda"J

God jul allihopa och ta hand om er!

Kram Jennie

1 kommentar:

  1. Alltså jag ligger på golvet och skrattar nu Jennie! Jag som tänkte ge dem till hela släkten i jul! hahahaha, underbart!

    SvaraRadera