torsdag 12 december 2013

Hur beter du dig när du är stressad?

Räkmacka - gjord på räkor och kärlek. Ingen stress här inte.


Har du någon gång varit stressad?
Har du i det ögonblicket, när du är som mest stressad, tänkt på hur du agerar eller hur du ser ut?

Var det värt det?

Det är juletider nu. Paniken sprider sig hos många. Skälen till paniken och stressen varierar kraftigt. Jag menar, vi lever ju i olika verkligheter och det som stressar upp oss kan vara stora saker men det kan också vara små, enligt många, betydelselösa saker. Vi är olika. Vissa  har ett fantastiskt gediget tålamod, medan andra inte har något alls. Vissa sover gott om nätterna, andra inte. Det är många variabler som spelar in - så klart.

Här kommer en story från en ca 10 meter lång rulltrappa på Stockholm central.

....och ja, jag är medveten om att många av mina inlägg kommer därifrån, men så är det :-)

Jag ställer mig i rulltrappan. Jag följer "lagen". Det vill säga - jag står till höger. Jag brukar normalt sätt gå men valde att stå still denna gång och njuta av den 10 meter långa färden. Jag stannade upp en stund helt enkelt.

Ungefär två meter framför mig står en äldre man med en rullväska. Han är INTE från Stockholm. Han står till vänster. Vi är de enda i rulltrappan tills....

Det kommer en tjej. Ålder irrelevant. Hårfärg irrelevant. Kläder irrelevant.
Hon har bråttom. Hon är stressad. Det märks när hon ångar förbi mig på min vänstra sida.


Hon går förbi mig, går ytterligare tre steg i trappan och hamnar då bakom gubben med väskan.

Med en gigantisk suck säger hon lite nonchalant "ursäkta".

Ingen reaktion.

Med en ännu kraftigare suck (jag kände nästan hur trappan skakade till) säger hon "men Hallååååå. Ursäktaaaa" (stöööön)

Ingen reaktion.

Nu står hon bakom gubben och verkligen stampar. Hon har så bråttom så jag knappt tror att hon vet vad hon heter. Suckarna avlöser varandra.

Ca 8 sekunder senare är hon nere och klampar förbi gubben demonstrativt. Sedan försvinner hon som ett yrväder. Hon måste ha varit försenad till något otroligt viktigt. Och det kan man ju vara ibland.

Kontentan:

Hon har stirrat sig blind på "lagen". Stå till höger. Gå till vänster.

Som sagt, det var bara jag och gubben i trappan. Det fanns gott om plats till höger om gubben. Tjejen har dock blivit så trångsynt av sin stress att hon inte ser detta. Jag valde att le stort. Hon hade väl slagit ner mig om jag knackat henne på axeln och sagt "du kan ju gå där också..." och visat autostradan till höger om gubben.

...

Hur ser du ut när du är stressad?

Har du tänkt på det någon gång?

Stressa inte upp dig i onödan. Bli medveten. Tänk efter. Visa omtanke. ÄR det värt att ödsla energi på att vara stressad?
Det drabbar dig själv. Det är en sak, men det drabbar även din omgivning.

Stanna upp en stund. Tagga ner. YOLO (You Only Live Once...för dig om inte kunde den förkortningen)

Jag har hört att "Mindfullness", Yoga och meditation ska vara bra för att hantera stress. Jag har inte testat något av det.  Själv skriver jag om det. Det verkar funka det med :-)

Jag gissar på att jag eventuellt kommer att skriva något mer inlägg innan jul, men om inte det sker ber jag att få önska dig en riktig God Jul!

Tack för att du följer oss.
Dela om du gillar.

Ludde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar