lördag 21 december 2013

En parkeringsbot tre dagar innan jul förgyller vardagen



Idag är det den 21 december 2013. Tre dagar innan Julafton. Det ösregnar på Värmdö.

På förmiddagen passade jag på att handla på Coop Forum Värmdö inför stundande jul. Jag var inte ensam. Jag tror att snittvagnen hade intäkter för över 1500 kr/kund idag för Coop. Det är mycket som ska handlas. Dock inte sylt, för det fick jag av Jennie... ;-)

När jag är färdig med min inhandling går jag ut med min vagn på parkeringen. I ösregnet. Där ute står det en parkeringsvakt och fotar en bil och lappar den sedan. Ingen P-skiva tydligen. Han går till nästa bil. Ingen P-skiva där heller. Ny bot ges ut.

Jag känner att jag blir lite ledsen eftersom det är tre dagar innan jul. Att få en p-bot nu känns så långt i från julstämning man kan komma tycker jag. Själv har jag P-skiva men min omtanke för andra ökar avsevärt kring juletid.

Det är ju hans jobb. Jag respekterar det. Men jag vill ändå göra något.

Jag packar in mina grejor i bilen och ställer tillbaka min vagn. Killen fortsätter sin jakt på nya bilar att lappa.

Jag bestämmer mig.

Jag går in i affären igen. Dyngsur går jag fram till informationsdisken/kiosken på Coop och säger följande:

- "Hej! Det är snart jul, eller hur?"
- "Ja" får jag som svar,med ett leende, från tjejen som står där.

- "Vad bra" fortsätter jag. "Snälla, snälla du, kan du ropa ut ett kundmeddelande i högtalarna om att de håller på att lappa bilar utanför just nu. Det är ju ändå snart jul..."

- "Å nej, lappar de bilar?" säger hon uppgivet.

Tjejen i kassan kallar på sin chef, som står några meter bort och frågar om det är ok att ropa ut detta i högtalaren.

Svaret från Chefen kommer snabbt och kort.

"Nej! Det står skyltar att man ska ha P-skiva. De får skylla sig själva!"

Jag försöker med ett "men kom igen nu, det är ju snart jul"

- "NEJ"

- "Nä, men God Jul då!" är det enda jag får ur mig innan jag återvänder till min bil i regnet.

Sorry Värmdö. Jag försökte.

Tänk vilken cool grej det hade varit att faktiskt ropa ut det i högtalarna. Folk hade börjat prata om det och en positiv stämning hade spridit sig i butiken, så här, tre dagar innan jul. Coop Forum Värmdö hade fått så många tack och medarbetarna och kunderna hade fått en bättre dag i slutändan. Nu kommer folk bli förbannade istället. Jaja... Som sagt. Jag försökte.

God Jul!

Ludde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar