fredag 22 november 2013

Glenn city

Att jag har en låg nivå på mina skämt är väl känt i min vän - och arbetsumgängeskrets. Jag skyller allt på min uppväxt. En uppväxt jag ALDRIG skulle vilja byta ut...vad roligt jag har haft det so far.

Om du har läst några inlägg här på bloggen så förstår du vad jag menar med låga skämt. Just nu sitter jag dock på 15 000 meters höjd och känner att mina skämt kommer att bli riktiga höjdarskämt (ytterligare ett lågt skämt levererat).

Det märkliga är att du ändå fortsätter läsa. Tror du att jag är Jennie kanske? (Aj då, där tappade jag 90% som faktiskt trodde att det var Jennie som skrev)

Något jag funderar starkare och starkare på varje gång jag lämnar västkusten (bästkusten) bakom mig är - varför flyttar jag (med familj givetvis) inte hit? Till Göte-la-böööörg. A.K.A. Glenn city. Jag kan ta jobb som fiskrensare eller nåt...och min kära fru kan väl ta jobb som ...   fiskrensare eller nåt...

Jag blir förstådd här. Varenda gång när man anländer så möts man av att någon, känd eller okänd, levererar ett så bottenlöst uselt skämt att det blir genialiskt. I LOVE IT!

I Göteborg älskar man att döpa saker till knasiga namn. Läste exempelvis om någon skyskrapa som planeras som på riktigt har namnförslaget "Glenn Tower" mycket högt på Göteborgarnas önskelista. På riktigt alltså.

Min favorit är ändå denna:
På älven går en pendelbåt som heter "Älvsnabben". Den går snabbare än att ta bussen över broarna. Fyndigt namn men inte Göteborgs-fyndigt. Eller möjligen 1990-tals-Göteborg-fyndigt.

MEN!

För några år sedan kom någon på att det vid vissa tider inte hoppade på (eller av) så många vid några enstaka bryggor. Man beslutade då att på vissa avgångstider skippa dessa bryggor för att resan skulle gå ännu snabbare.

Självklart fick även denna linje ett namn - "Älvsnabbaren"! Tror du mig inte? Kolla här: http://www.styrsobolaget.se/Alvsnabben/

DET är Göteborgsfyndigt - men ändå så logiskt.

Seriöst! Läste du hela vägen hit?

VARFÖR? :-)

Kram

Ludde

15 000 meter på väg från Glenn city


2 kommentarer:

  1. Varför läste jag de?... - Ja...., det vet jag inte men roligt var det!..

    SvaraRadera
  2. Norra Skåne hade inte så roliga skämt!

    SvaraRadera