onsdag 5 mars 2014

Jag hatar rökare!

Fruktansvärd syn. Notera gärna askkoppen...


Fimpar och köttbullar - vad är skillnaden?

Innan du läser detta vill jag med bestämdhet säga att jag inte har något emot rökare. Vill du röka så är detta helt ok med mig. Jag har inga problem med det. Om du gjort ett val att röka så är det ditt val och ingenting som jag överhuvud taget har med att göra. Jag hatar alltså INTE rökare.

Det var väl tillräckligt tydligt?! Jag tycker om dig ändå, även om du röker. Okej?

Okej, bra! Glad att vi fick det ur världen.


Hos en vääääääääldigt liten del av rökarna ser jag en ovana. Alltså förutom rökandet i sig.

Jag ser rökare varje dag som slänger fimpar kors och tvärs. De gör det ofta reflexmässigt.
Fast ÄR det en reflex?
Många verkar vara medvetna om att de slängt fimpen då de flesta trampar på fimpen efteråt.

Om du stannar upp en stund och observerar en normalt trafikerad gågata (i en större ort nära dig), utanför en allmän lokal eller någon annanstans där rökning sker kommer du märka detta beteende ganska snabbt.

Varför är det ok? ÄR det ok?

Om vi tar några jämförelser:
När du helt plötsligt blir hungrig, vad gör du då?
Antagligen hittar du något du kan äta. Du kanske har en banan, Keso, ett äpple, pistagenötter eller en påse Gott och blandat i fickan/handväskan/ryggsäcken.

När du ätit upp kanske det finns något kvar i form av skräp. Ett bananskal, en tom burk keso, en äppelskrutt, nötskal eller en tom påse godis.

Slänger du då skräpet på marken då? Utanför en entré vid en byggnad eller mitt på gatan och sedan trampar på den?

Nej, givetvis inte. Ett bananskal glöder ju inte. Inte en tom burk Keso heller för den delen.

Varför ska man trampa på den då liksom? ;-)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anledningen till smileyn du nyss såg var för att minst en av våra läsare inte förstår ironi. Tanken är att smileyn ska förstärka ironin....

OJ! Var jag sarkastisk nu?! DET var ju inte meningen ... ;-) (smiley igen)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Okej nu fortsätter vi:
Om vi vänder på det. Tänk dig att du står på en normalt trafikerad gågata, utanför en restaurang, på en perrong, vid en busshållplats, i en kö till en bankomat (jo, de finns fortfarande) eller någon annanstans där någon rökt eller ätit banan eller keso. Byt ut alla dessa kastade fimpar mot bananskal eller kesoburkar. Hur sjutton hade det sett ut?

Jag är väldigt sugen på att börja kasta köttbullar på tågperrongen eller Drottninggatan bara för att se folks reaktion. Om någon säger nåt kan jag ju alltid säga att jag matar duvor....
Om de undrar varför jag stampar på dem säger jag att duvorna föredrar minipannbiffar, eller att det underlättar deras matsmältning.

Önskar dig en fortsatt underbar vecka!

Idag ska jag steka köttbullar!

Ludde

1 kommentar: