torsdag 1 oktober 2015

Vi ville ju bara hjälpa till



Min yngsta dotter har börjat förskoleklass. Nollan alltså. Det där frivilliga året innan första klass.

Jag vet inte riktigt vilka ämnen de har men vad jag vet är att klassen sakta men säkert håller på att plöja igenom alfabetet. För varje bokstav ska de komma på så många ord på den bokstaven som möjligt och dessa skrivs upp på tavlan. Allt är tillåtet. Namn på städer, personer, tecknade figurer etc är också tillåtet.

Nu har de nått bokstaven "E".
Några av orden de själva kommit på i klassen är:
Ekorre
Ekollon
Ek
(Min skarpa gissning är att någon i klassen har en ek och är väldigt medveten om detta)
Eko
Ella
Elsa
Edvin


Vår dotter vill bidra med fler ord till tavlan och bad mig och min fru komma med ord på E som hon kunde säga.

Hur svårt kan det vara liksom? Ord på E... Vi drog igång...

Ensam
Ensligt
Eld
Eldgaffel
Eldklot
(Jag och min fru kan ganska många ord med eld...)
Elak

Vi kom väl på max tre ord till. Alla negativt laddade ord.... Så vi slutade... Eller rättare sagt - vi kom inte på fler. Pressen blev helt enkelt för hård. Pressen att komma på VAD SOM HELST som börjar på bokstaven E. Vad som helst....

Eder

Eddul



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar