måndag 24 november 2014

Stanna upp en stund och pinka på centralen



Brutalt orutinerat!

Hur i hela friden kan jag planera så uselt att jag blir otroligt kissnödig på Centralen i Stockholm. Framförallt när jag måste vänta på tåget i över 30 minuter (jag tycker om att vara i god tid. Jag är pessimist när det kommer till tid).

Beslutet är ganska enkelt. Jag MÅSTE gå till den där betaltoan och få det gjort. Jag kan inte hålla mig till tåget kommer.

Jag kollar i plånboken. Vad är det, det brukar kosta? Fem kronor? Tio kronor? 50 kronor eftersom det är Centralen?

Plånboken gapar tom. Bara plastkort och ett stämpelkort på "ICA to go". Det lär jag inte komma långt på.

Fan. Måste jag ta ut pengar då? En hundring som jag får växla i nån dum automat vid toaletterna, för att sedan gå med fickor fulla med mynt, eller "tvinga" mig själv att köpa en onödig kaffe för alla mynt. Suck...det är ju ändå centralen vi pratar om. Alla bankomater är säkert riggade med skimningsutrustning liksom...

Det är nästan värt att knipa igen och avlida på kuppen.

Jag söker upp toaletterna och kikar in. Självklart finns det ett sånt där myntinkast vid vändkorset. "10 KR" står det.

Till vänster om vändkorset finns det dock en värd. Framför honom står en kortterminal.

Halleluja! DE TAR KORT!

Jag blir nästan så glad att jag pinkar på mig.

Jag betalar med mitt kort och äntrar de offentliga toaletterna.
Okej - vad får man då för 10 kronor på Stockholms mest centrala offentliga toaletter?

Jo man får:

- Rena toaletter
- Bra service
- Inget klotter
- Hela toaletter, kranar, tvålbehållare etc.
- Varmt vatten
- Tvål
- Fungerande handtorksgrej

....och sist men inte minst. Fågelkvitter ur högtalarna. Jag vet inte riktigt om det matchar omgivningen, men det känns fridfullt på något sätt...(hoppas nu att det verkligen var ur högtalarna och att det inte var duvorna som huserar resten av centralen som hittat in hit...)

Det var helt klart värt 10 kronor. Att jag kunde betala med kort gjorde det hela SÅ mycket enklare. Tack för det centralen.

Nu ska jag ta en kaffe. Just nu är jag ju faktiskt "o-nödig" så det är lika bra att slå till - med eller utan kontanter.

Peace [piss]

//Ludde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar