onsdag 12 november 2014

Varför finns det ingen barndag?

"Varför finns det ingen barndag?"

Den frågan fick jag från min nioåring på fars dag.

Jag kontrade snabbt med att det både finns Internationella barndagen ( https://unicef.se/barnkonventionen/barnkonventionens-dag) och menlösa barns dag (http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värnlösa_barns_dag)....(nån har tydligen bytt namn så att den numera  heter Värnlösa barns dag...)

"Men jag får ju inga presenter då, eller någon så fin frukost som du fick idag...."

Äum....

Vi får helt enkelt styra upp det på nästa Internationella barndagen, samtidigt som vi förklarar Internationella barndagens verkliga betydelse. Det blir en bra kombo.

Fars dag.... En kommersiell högtid för att boosta handeln mellan Halloween och Advent. Jag gillar grejen, men ändå inte.

Av min femåring fick jag bland annat en "teckning" där hon bara hade kladdat.

Hon log stort, tittade på mig och hon såg att jag ansträngde mig för att försöka vända "teckningen" åt rätt håll (det var alltså som man tagit alla pennor i alla färger och bara dragit dem runt runt runt på pappret).

Hon drar på ett värstingleende och säger med en listig ton, fullt medveten om att hon gett mig något från det nedersta skiktet från sin pyssellåda;

"Det är konst pappa"

"Aaaaa....taaaack!"

Stunder som dessa vill jag minnas. Länge.

Hoppas du också snart får en stund som du vill minnas länge!

//Ludde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar