fredag 5 september 2014

Min förebild - mannen!


Står i position hunden framför barnen, lite stelt men helt ok. Det drar i ryggen, spänner och lättar på samma gång. Några minuter tidigare stod båda barnen och trampade på min rygg.
– Du tar det vita och jag tar det svarta sa Ella. Jag fattade inte först, men sedan förstod jag att de syftade på min vita t-shirt och svarta kjol. Signe fick svart och jag önskade att det blev tvärtom, jag hade behövt 21 kilo knådandes små fötter på rumpan men istället trampar Signe på och halkar varje steg. Men bless them for trying.
Min kropp vill hängas upp på en hängare, stretchas ut och slappna av.

Jag har blivit 40 år. Och den största insikten av att ha blivit medelålders är att folk frågar hur det känns. – Hur känns det, 40 liksom? säger dom och lägger huvudet på sned. Andra säger – Nej då, visst var det väl 27?  lite hurtigt. Och det, om något, får mig att inse att jag blivit äldre. 
Som att 40 inte är ok att säga, inte ok att vara…..

Det är långt kvar förhoppningsvis. Jag hörde min nya kollega berätta om sin svärmor som är 84 år. Hon sålde sitt hur för ett par år sedan, men trivdes aldrig i nya lägenheten så hon har precis köpt nytt hus. Så det finns hopp : = ). 

Har tagit flera selfies och förundrats över rynkor och nya linjer, att blicken inte längre utstrålar naivitet utan är djupare och allvarligare. Ansvaret tänker jag. Ansvar för två nya liv.
Efter fem år av högt tempo som betjänt, servitris, butler, städerska, kock, trädgårdsmästare, arbetstagare, fru och mamma så är det inte konstigt att blicken säger något annat.

Tittar på Alex och andra pappor och män runtom mig. Jag hör dem aldrig prata om en kropp som förfaller, trötta ögon eller att livet känns annorlunda fullt med måsten och saker som måste fixas. Dom utbrister aldrig att "man ska ta till vara på dagen", "leva i nuet" eller att de vill gå en kurs i mindfullness och gå på massage. 
Dom behöver inte det, eftersom de ofta tar livet och vardagen enklare än oss kvinnor. Vad skönt det måste vara....

Jag ska kopiera Alex nöjdhet och lugn, jag ska komma ihåg att inte prata kropp och utseende, att inte diskutera hemmasysslor och alla måsten.

Vill inte att mina tjejer ska växa upp och kopiera oss 70-talist kvinnors press på att vara ”duktiga flickor”

Nu är det fredag och jag ska tvätta bort sminket, hoppas i bekväma kläder, köpa färdig pizza och bjuda hem vänner, kanske ta en bärs eller två!

Ha det gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar