tisdag 29 april 2014

Systembolaget en fredagskväll

Jag har andra ärenden vid Värmdö köpkvarter denna vackra fredagskväll. Jag ska inte, som resten av Värmdö, in på systemet för att fylla på inför helgen. Jag planerar bättre än så :-)

Jag noterar att tre personer med ljusblåa jackor står utanför entrén till just Systembolaget. På ryggen på jackorna står det ett "m" som jag gissar står för "Moderaterna". De delar ut flyers.

Det är en strid ström av människor som går in och ut. Klockan är runt 18.00. Det är valfjäsk på gång.

Jag går förbi.

Jag går till affären bredvid och uträttar mina ärenden. (Uträttar "ärenden".....snacka om vuxet ord....ärenden....:-)

På väg tillbaka till bilen kommer jag på att det hela är mycket intressant. Fredagskväll. Systembolaget. Valtider (typ). Varför väljer (m) just denna målgrupp?

Jag går fram och frågar om jag får fota dem.

De tvekar och frågar varför. Jag förklarar att jag vill lägga upp det på min blogg där jag kommer att resonera med mig själv om det är käpprätt åt skogen att stå utanför Systembolaget en fredagskväll eller om det rent av är genealiskt.

Svaret blir nej. De ställer inte upp på bild.

Jag förstår dem. En flintis med skånsk dialekt som skriver en blogg liksom. Går det att lita på? Det verkar inte som det.

Medan jag står och pratar med dem kommer en medarbetare från Systembolaget ut. Hon är småröd i huvudet och säger åt den ljusblåklädda trion att dra. Hon tycker minsann INTE att det är ok att de står precis utanför. De stod verkligen PRECIS utanför. Dörren gick upp hela tiden. Hon ber dem flytta på sig.

Trion tar två steg åt höger. Fattar du? H.ö.g.e.r.....göteborgshumor på extremt låg nivå. De fortsätter med sitt bladutgivande.

När jag gått de 20 metrarna till min bil vänder jag mig om. De är
Tillbaka i mitten, framför dörren (hur ska de ha det egentligen??). Jag knäpper av ett lagom suddigt kort av respekt att de inte ville vara med på bild (men jag kände ändå att jag inte ville ha ett bildlöst inlägg).

Lagom suddig bild


Ok down to the god damn point.

Systembolaget. Fredag. Ge ut info om något som sker i september.

Hål i huvudet eller genialiskt?

Jag har fyra teorier (den ena är faktiskt Jennies. Du vet Jennie. Hon som skriver här tillsammans med mig....)

1. Det var sossarna som stod där under cover för att få (m) i dålig dager.

2. Att det faktiskt var moderaterna som stod där och att de i så fall fått ut info till större delen av Värmdö OCH en massa tillresta höginkomsttagare som har sina stugor i kommunen.

3. Systembolaget är ett av få statligt ägda bolag som finns kvar, och då vill (m) väldigt gärna förknippas med det....(eller under cover-sossar som VILL att vi ska tro det)

4. De fick välja plats själva, passet varade till 18.55 och alla skulle köpa sprit efter. Därför passade just denna plats bra.

I don't know. Jag reagerade bara på den valda platsen och dagen. Lönefredag liksom.

That's it.

Ludde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar