tisdag 15 april 2014

Japp - ett skratt förlänger livet

Det fnittras. Det skrattas. Det hyperventileras.

Skratten kommer närmre.
Närmre....

Klockan är 17.05. Planet från Gardemoen (Oslo) ska strax lyfta. Vissa verkar tröttare än andra.

Det visar sig att de två fnittriga damerna ska sitta bredvid mig. Jag sitter innerst på en rad med tre säten.

De slår sig ner och fortsätter fnittra efter var och varannan mening.

De är så där trötta som jag minns från när jag var liten. ALLT är kul. Man garvar åt allt. De nästan gråter så kul de har.

Det klirrar till i den enes tax-freepåse.

Ett asgarv bryter ut...(hur kul är det liksom? Tydligen väldigt kul om man är trött)

Jag ler. Det smittar, även om det är lite VÄL hysteriskt.

Planet lyfter och de lugnar ner sig. De tar upp varsin tidning. De andas normalt. De för en normal konversation med varandra, samtidigt som de läser artiklarna i  sina tidningar.

Det går cirka 15 minuter. Nu är de verkligen lugna.

Den ena tar upp ett Japp. Jag noterar inte detta först.

När hon har halva "jappen" kvar ser jag den.



Jag petar henne på axeln och innan hon hinner säga något frågar jag vänligt om jag kan resten av hennes Japp som hon håller i sin hand.

Hon blir helt ställd.

Hon börjar sträcka fram Jappen till mig och börjar även med ett tveksamt "jaaaa....visst, absolut"

Jag ler stort som bara den och förklarar blixtsnabbt att jag bara skojar.

Båda damerna (heter det "damer"? De var runt 45 tror jag) bryter nästan ihop av skratt.

Hon andas lite och säger: "...men du KAN få den om du vill"

Jag ler och avböjer vänligt.

Hon fortsätter smått generad och röd i ansiktet av skratten: "Jag har en oöppnad i väskan. Vill du ha DEN?"

Jag fortsätter le stort men avböjer.

När flygvärdinnan lite senare frågar om vi önskar något så tackar vi alla tre nej tack.

Då kör "Japp-damen" ett sista tappert försök "Men ska du inte ha ett Japp ändå?"

"Nej tack" :-)

Stanna upp en stund. Gör nåt oväntat. Se vad som händer. Ibland blir det pannkaka av alltihop.

Ibland blir det kul.

____________________________________________________________________________________________

Många skriver och säger att man ska träna, äta rätt etc. för att leva ett långt och hälsosamt liv. Det stämmer nog.

Jag är inte så bra på det. Jag är tveksam till om min innebandy, en gång i veckan, och mina gurkbitar på tallriken kommer att förlänga mitt liv...

Däremot hör jag även många som säger: "Ett skratt förlänger livet".

Den kör jag stenhårt på. Om ingen bjuder på det får jag ta tag i det själv.

Mest garvar jag själv. Har jag tur förlänger jag även andras liv.

See ya!

Ludde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar