onsdag 21 februari 2018

Kioskvältare för utförsåkande stockholmare

Oslo.
Hur uttalar du Oslo?

O-S-L-O.... Eller hur? 
Eller... det är kanske mer hur man STAVAR till Oslo...

Jag kommer tillbaka till den.

Vår familj åkte lite skidor för några helger sedan. Vi hade hyrt en stuga där det enligt ägaren av stugan, fanns wifi. Ibland. 
Ibland funkade det. Ibland inte.
Barnen var mycket oroade över detta inför resan. När vi kom fram visade det sig att det varken fanns fungerande wifi eller ens en TV. 
Däremot fanns det en gigantisk bastu och en skön avslappningsmusiksskiva.

Vi hade en asbra skidweekend. Det är intressant vad en ny miljö och ”icke-möjligheter” (inget wifi) kan göra med fantasin.

Utförsåkningen var också bra. Lagom backar, bra service och ett extremt effektivt liftsystem.

Det är smått fantastiskt att det bara tar 2,5 timmar att köra till Romme Alpin i Borlänge från Stockholm.

Romme.

Nu kommer kioskvältaren.

Är du beredd?

Eller låt mig bygga upp detta först.

Dalarna. Vackra, vackra Dalarna. Dalahästar. Midsommar. Falu rödfärg. Falukorv. Folkdräkt. Den smått fantastiska dialekten. Vasaloppet. Människorna.

Erkänn - du fullkomligt ÄLSKAR Dalarna!

Och om man älskar någon eller något är det minsta man kan göra att visa lite respekt, eller hur!?

Därför tycker jag vi ska börja uttala ”Romme” rätt. Av respekt för hela landskapet Dalarna. För människorna. 
Minns du O-et i början på Oslo?
Så uttalas nämligen ”O-et” i ROmme. Inte Råmme som många med mig sagt. ROmme.

Det är tydligen väldigt viktigt för de som verkar på platsen. Och är det viktigt för dem vi bryr oss om, är det viktigt för oss!

Det är lite som att jag som skåning säger KEX här i Stockholm istället för att säga som jag brukade i Skåne - CHEX. Av respekt (och för att ingen fattar vad jag menar annars...)

Det var bara det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar