tisdag 9 maj 2017

Ungjävel!

Ok! Jag erkänner! Rubriken till detta inlägg var lite för brutalt. Det är ju inte hennes fel. Hon är helt enkelt för smart för mig.

Så vad sägs om att vi från och med nu titulerar inlägget som "Min dotter - den smarta"? 

Ok?

Min yngsta dotter kollar väldigt sällan (HOST HOST) på Youtube. Där har hon snappat upp att man kan göra egen glass.

Min yngsta dotter älskar glass. Och eftersom hon älskar det så mycket fick vi leta upp de där gamla plastglassformerna från IKEA som vi köpte a long long time ago för att hon skulle prova.

Glassreceptet var enkelt. Frusna bär som krossas varsamt blandat med vaniljyoghurt och sen in i frysen.

Hon fixade allting själv. Krossade bär, hällde yoghurt, kollade klockan och väntade exakt den tid som det skulle ta för yoghurten att bli en kall mumsig glass.

När tiden var inne visste inte stoltheten gränser. Glassen mumsades i direkt och fick ett mycket högt betyg.

Detta var i helgen. 

Vår regel hemma säger att på helgen kan man få ta en (eller två) glassar om man vill...

I måndags ringde klockan 05.50. Min yngsta dotter flög upp ur sängen och tjoade högt som sjutton;
- JAG VILL ÄTA GLASS TILL FRUKOST!!

Jag svarade med ett ganska trött men välriktat hånleende;
- Glöm det!

- Men pappa.... den är ju gjord av yoghurt och bär...

Mitt svar på detta;
-......

Så hon fortsatte;
- Så jag tar en glass till frukost pappa...

Jag;
-......

Hon;
- mmmm den är supergod. Jag måste göra fler glassar i eftermiddag när jag kommer hem från skolan så jag har frukost hela veckan...

Jag;
-....

Alltså UNGE! Hon har KRINGGÅTT systemet. Hon har gjort det legitimt att, inte bara äta glass på vardagar, nääää då - utan till FRUKOST på vardagar - och jag kan bara se på!

(I hemlighet älskar jag hennes banor att tänka i. Fullkomligt ÄLSKAR... men säg inte det till nån... snart kommer hon väl på nåt sätt att få godis till middag också...)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar