torsdag 9 mars 2017

Varför snor man en mössa??

Jag har varit på Disney World i Florida en vecka. På en kurs. Helt själv.

Det fanns kursdeltagare från hela världen på plats. Mest Amerikaner, men även folk från Dubai, Australien, Kanada och Sydamerika. Jag var ensam svensk. Ensam europé. Totalt 57 deltagare. 

När jag för länge sedan bodde i Nashville i USA förvånades jag hur väldigt lite människorna i Tennessee visste om Europa och ännu mindre om Sverige. Vissa trodde att Paris är huvudstaden i Europa och andra trodde att Florida (ja, deras egna delstat) var utomlands, eftersom man åkte på semester när man åkte dit....

Med detta "färskt" i minne presenterade jag mig så här:
- Hello, my name is Ludde and I am from Sweden. Not Switzerland. S.W.E.D.E.N. And no... we do not have polar bears in the streets.

Jag tänkte att det är lika bra jag säger det direkt, innan de frågar.

I slutet av min veckolånga kurs vänder sig en amerikan om till mig och frågar mycket seriöst och genuint intresserad:
- Do you call them "Swedish meatballs" or just "meatballs"?

Efter att spontant skrattat rakt ut men sedan tvingat mig själv att abrupt sluta skratta för att jag insåg att hon var seriös, svarade jag:
- Meatballs. We just call them meatballs. Well actually we call them "köttbullar". You know like the chinese just call their food "food" and not "chinese food"...

Lite oklart om hon fattade skämtet men hon sa bara "ahh"...

I alla fall. När jag reste hem och kom fram till Arlanda märkte jag att jag råkat ut för en kontroll av mitt incheckade bagage. Väsklåset var uppdyrkat och nu var väskan bara låst med mitt separata extralås (ja, jag har två lås på väskan).
Detta har hänt förut när jag varit i USA och senast fanns en lapp överst i väskan som förklarade att FBI kollat i väskan.

När jag kom hem och öppnade väskan fanns det ingen lapp. 
Jag började rota upp presenter till barnen och tömde väskan på kläder och annat bråte.
Några timmar senare kom jag på att jag lagt ner min mössa i väskan när jag hade anlänt till Florida. Den behövdes liksom inte där. Nu när jag kommit hem ville jag dock ha den.
Jag rotade runt bland det som var kvar i väskan noga och även i klädhögen jag lagt bredvid.

BORTA.

Jag gjorde samma procedur minst tre gånger. Vände på vartenda plagg, bok, påse, souvenir. 

BORTA.

Det visar sig alltså att FBI (eller vem sjutton det nu kan vara) har SNOTT MIN MÖSSA!

Alltså seriöst! Vem pppiiiiiiiiiippppp snor en MÖSSA????! Det var ju inte så att den låg överst direkt. Och det låg en massa andra, mer värdefulla saker mer "lättillgängliga" (mina fake-foppatofflor till exempel eller mina strumpor som jag köpt "köp 5 betala för 4" på Dressman). Nej, de tar min MÖSSA!
Visserligen en Salomonmössa som har fleece inuti och är väldig skön, men ändå!!

Så hela denna veckan har jag fått gå med min reservmössa (som inte har fleece inuti) och känt mig ytterst bitter (nåja) över att "The Feds" snott min mössa.

Inatt sov jag gott. Jag vaknade av väckarklockan och gjorde mig iordning och gick till jobbet (med reservmössan).

När jag kom hem slängde jag in en tvätt i tvättmaskinen och två timmar senare hängde jag upp tvätten.

Och där, bland äppledoftande kläder låg minsann min mössa. Den RIKTIGA mössan!

Helt sjukt. FBI har alltså varit hos oss i natt och lämnat tillbaka mössan. De har inte lämnat ett spår efter sig och varit tysta som möss.

DET kallar jag omtänksamhet!

Tack FBI! Tack för att ni var ärliga och lämnade tillbaka mössan. Jag uppskattar det ni gör! Keep it up!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar