tisdag 3 januari 2017

Avfallspåsar i främmande land

God Fortsättning!

Nu har vår familj varit i USA igen. Just for the record - jag frågade direkt vad i helvete jag skulle tanka bilen med. Jag är ju en relativt klok man och jag har faktiskt förmågan att ibland lära mig av mina misstag. Denna gång var just ett sådant tillfälle (även om min fru säger att det faktiskt var HON som sa till mig att jag skulle fråga direkt) 

Läs inlägget här intill som heter "Fy vad taskigt" om du inte läst när vi var i USA senast. Alltså om du orkar bry dig. Det är lite svårt att förstå det föregående stycket annars.

Vi bodde i en lägenhet denna gång. Riktigt smidigt plus att jag tycker att det är smått exotiskt att gå i vanliga "supermarkets" och handla "vanliga grejor" utomlands. Förvirringen är alltid total. Ta bara en sån sak som mjölk i USA.

Man får fan vara Sherlock Holmes för att hitta VANLIG mjölk som smakar hyfsat ok. I hyllorna frontar de Jordgubbsmjölk, chokladmjölk, vaniljmjölk och alla andra smaker de kan komma på. Vill man ha VANLIG mjölk måste man ta de där förpackningarna (plastdunkarna) där det står en massa finstilt.
Hotdogs är en annan sån där grej. Hotdogs är väl för tusan gubbar det näst mest Amerikanska som finns (efter burgare)??? Eller??

Nääääääää - då heter de Frankfurters!
FRANKFURTERS!!! Jag menar - man måste vara riktigt järv om man ska stoppa ner FRANKFURTERS i kundvagnen. De kan ju innehålla precis vad som helst. Och det finns ju inte bara 10-20 sorter. Det finns MINST 40. Allt från vegetariska till judiska (??).

Jag skulle köpa avfallspåsar till köket eftersom våra tog slut.

Avfallspåse. Waste bag.

Jag hittade inga. Förpackningarna kan se ut hur som helst så det är svårt att veta vad, rent visuellt, man ska leta efter.

Jag frågade.

Killen tittade på mig och såg ytterst tveksam ut (det hjälpte nog inte att han möttes av en blekfis med gamla fake-foppatofflor från 2011).

Han började gå och jag hängde på. Han vände sig om och sa att han inte var helt säker på att de hade.

Vi gick mot leksaker/strandsaker/annat-skit-avdelningen. Han scannade hyllorna lite snabbt.

- Nä, vi har nog inga....

(Men!!... de MÅSTE JU HA DET...)
-... De kanske har dem i nån sportbutik eller på nåt köpcentrum....

- VA? Näääää WASTE BAG!! You know - where you throw your waste?

- Oh a WASTE BAG!!
- Yes? That's what I said.
- Okey - follow me!

(Men va faaaan?)

Han började gå mot köksgrejor och pekade på 20-40 olika sorters, vad de i USA tydligen kallar - KITCHEN BAGS.

- Thank you! By the way - When I said WASTE bag, what did you look for?
- (fniss) a WAIST bag - you know, a travel bag you put around your waist.
- oh (skrattar skamligt, och tittar ner)
- It's okey. It happens all the time. Usually we call them trash bags. It's like the Germans....

(Tittar hastigt upp igen - Va?? - jämför han min engelska med TYSKARNAS???)

-... I mean - missunderstandings. Like last week. A couple of germans came in and asked where we have the water?
I pointed and said:
- Aisle nine....

They replied pretty upset:

- NEIN????????? DO YOU NICHT HAVE WASSER???


PS. Nu när jag läste inlägget för min fru säger hon:
- Men skriv SOPPÅSAR. Det heter inte AVFALLSPÅSE!
- Jag vill inte skriva SOPPÅSAR, för det står inte det på förpackningen.
- Nä, men vem säger: "Älskling - Glöm inte att köpa AVFALLSPÅSAR". Det heter SOPPÅSE.
- Men på förpackningen....
- Äh

....sen gick hon...

Och här kääääära läsare kan ni se att PÅ FÖRPACKNINGEN står det klart och tydligt AVFALLSPÅSE. Och om ni tittar i Google translate så är den exakta översättningen WASTE BAG.



Det viktiga här är att JAG hade rätt.

Inte han som "hjälpte" mig i affären
Inte min fru
Inte tyskarna
JAG.


Vänta.... nu ropar min fru något.... måste avsluta. Hon vill tydligen att jag ska gå ut med sop.... jag menar AVFALLET....

DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar