torsdag 23 januari 2014

Tur att det finns redskap i hallen

"Öl-Hello-Kitty-hemma-gym". I en affär nära dig :-)

Jag har en platta med 24 st 33 cl Carlsberg som "step-up-platta". Jag har en Hello Kitty-hopp-boll som Pilatesboll. Jag är sedan augusti skadad och utövar ingen träning alls, förutom min rehab för mitt knä på mitt öl-Hello-Kitty-hemma-gym, enligt sjukgymnastens anvisningar.

När jag berättade för henne (sjukgymnasten reds anm:-) vad jag använde mig av hemma sa hon kort och gott:
"Man tager vad man haver" med ett snett leende.

Min fyraåring hade sitt första pass någonsin i gymnastik i helgen. Hon älskade det. Hon visade mig att hon redan kunde stå på händer (mot en vägg). Hon var otroligt stolt. Jag med! Tänk vad man kan lära sig på 50 minuter!

På GK Värmdö blir man som förälder (eller medföljande vuxen till gymnastiserande barn) utslängd i ett omklädningsrum medan de små tränar. Jag förstår tanken. Det är för att barnen ska lyssna på ledarna, inte springa till mamma och pappa (eller annan vuxen som kört (eller gått/cyklat etc) (paranteser i parantesen....inte illa, eller hur?!) dit barnet), inte vinka stup i kvarten med mera. Det blir ett bättre fokus för barnen och antagligen även för ledarna.

Men de vuxna i omklädningsrummet då? Vad får vi?

Inget kaffe. Ingen glass. Ingen underhållning. Det är kallt. Alla tittar i sina mobiler (jag med).

De som inte har nån mobil försöker inleda ett samtal med någon:

"Eh...så ditt barn går på gymnastik?"

"Eh....ja...."

Sen blir det bara stelt och krystat....och tyst.

Blä för att vänta i ett omklädningsrum! Framförallt nu när det är blött på golvet. Det är helt omöjligt att komma därifrån utan minst en blöt strumpa...

Vad gör man då? Alltså inte åt strumpan utan åt hela situationen.

Jo, den halte, lytte och uttråkade pappan anmäler sig till ledare....i gymnastik! G.Y.M.N.A.S.T.I.K!! JAG!

För dig som inte känner mig så är detta ungefär lika långt från min bekvämlighetszon som att sätta på sig en clownnäsa av plast på tunnelbanan....(Inlägg här intill om Stepping out of the box om du missat det)

Nu har jag alltså anmält mig för att bli en av ledarna för gruppen!

Jag kommer nu:
- få en introduktion till vad som förväntas av mig som ledare.
- kunna följa min dotters framgångar och utmaningar i hallen tillsammans med henne.
- slippa sitta och stirra i ett kallt (och kalt) omklädningsrum.

Det blir win win (för mig).

Tur att det finns redskap i hallen så jag slipper ta med mina...

Toodels!


Ludde


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar